Robert Cialdini

Dr. Robert Cialdini verwierf wereldfaam met zijn bestseller 'Invloed'. Hij is W.P. Carey Distinguished hoogleraar Marketing en Regents hoogleraar Psychologie aan Arizona State University. Op het gebied van overtuigen en beïnvloeden is Cialdini de meest geciteerde sociaal psycholoog ter wereld. Goeroe Tom Peters zegt over zijn boek 'Invloed': 'Het beste en best onderbouwde boek over dit onderwerp aller tijden'. Zijn nieuwste boek, 'Pre-suasion', bouwt hierop verder en is gebaseerd op onder andere eigen onderzoek. Cialdini staat met beide benen in de praktijk: via zijn organisatie 'Influence At Work' geeft hij trainingen in de ethische toepassing van de beïnvloedingswetenschap in leiderschap, management en sales. 

Gebaseerd op undercover onderzoek
Robert Cialdini deed wetenschappelijk onderzoek op een zeer onconventionele manier. Hij begon 'undercover' en volgde vele trainingsprogramma's in sales, marketing en management. Hij nam een kijkje in de keuken bij de allerbeste beïnvloeders. Deze bevindingen onderzocht hij in zijn laboratorium op hun wetenschappelijke werking. Cialdini combineerde zijn trainingservaringen en de handboeken met wetenschappelijke studies. Hij analyseerde honderden taktieken en ontdekte zes universele beïnvloedingsprincipes. 


Meer informatie en artikelen over Robert Cialdini:
#1. Podcast (zie onderaan pagina sparkcast nr. 53): 'Robert Cialdini on 'The art of persuasion'
#2. Interview Marketingonline: Robert Cialdini: verleiden in digitale media