Prof. dr. Lydia Krabbendam

Lydia Krabbendam

Het onderzoek van prof. dr. Lydia Krabbendam richt zich op individuele verschillen in sociale cognitie tijdens de adolescentie en de volwassenheid en hoe deze betrekking hebben op schoolprestaties en de ontwikkeling van psychopathologie.


Lydia Krabbendam is hoogleraar Pedagogische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op individuele verschillen in sociale cognitie tijdens de adolescentie en de volwassenheid en hoe deze betrekking hebben op schoolprestaties en de ontwikkeling van psychopathologie. Belangrijke onderwerpen zijn de ontwikkeling van zelfregulering, perspectief-nemen, empathie en vertrouwen, en de neurale correlaten van deze functies.

Lydia Krabbendam promoveerde in de cognitieve neuropsychiatrie aan de afdeling Psychiatrie en Neuropsychologie, Universiteit Maastricht. Ze werkte meerdere jaren in dat vakgebied en behaalde ook haar klinische registraties als gezondheidszorg psycholoog en klinisch neuropsycholoog. In 2009 sloot ze zich aan bij de groep Onderwijs Neuropsychologie aan de Afdeling Orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, alwaar ze haar onderzoek verbreedde naar de normale ontwikkeling van neuropsychologische functies met een focus op de periode van adolescentie en volwassenheid.

Lydia Krabbendam

“Lead from the back — and let others believe they are in front.” Nelson Mandela