Over dr. Donald Sull (Don Sull)

Dr. Donald (Don) Sull wordt wereldwijd gezien als dé expert op het gebied van strategie en uitvoering in turbulente markten.
Dr. Donald (Don) Sull wordt wereldwijd gezien als dé expert op het gebied van strategie en uitvoering in turbulente markten.
The Economist noemde hem "een rijzende ster in een nieuwe generatie van het management goeroes," en noemde zijn ‘theorie van de actieve traagheid’ één van de ideeën die het bedrijfsleven in de afgelopen eeuw heeft gevormd. Fortune heeft hem bovendien getipt als één van de tien nieuwe management goeroes.
Hij is hoofddocent van de Technological Innovation, Entrepreneurship, and Strategic Management groep op de MIT Sloan School of Management. Hier doceert hij MBA-keuzevakken over het uitvoeren van strategie in turbulente markten. Op de London Business School doceert Donald Sull ‘Executing Strategy for Results’, een week lang cursus voor senior executives. Voorheen was hij hoogleraar Strategie en Ondernemerschap aan de London Business School, waar hij drie onderwijs-awards heeft gewonnen.
Als afdelingsdirecteur ‘Executive Education’ nam Sull een bedrijf over die $50 miljoen waard was, maar te maken had met dalende cijfers, een begrotingstekort, en met een grote recessie in het vooruitzicht. Hij hielp het bedrijf te stabiliseren, te navigeren door de economische crisis, en bouwde een basis voor toekomstige groei. Dit leidde uiteindelijk het bedrijf naar het meest winstgevende jaar ooit.
Sull was voorheen eindredacteur van de Business Strategy Review, het driemaandelijks tijdschrift van de London Business Schoo. Hij is momenteel jury-lid voor de McKinsey Award van Harvard Business Review, die de beste artikelen gepubliceerd in dat tijdschrift van dat jaar erkent.
Voorafgaand aan de academische wereld werkte Donald Sull als strategie consultant bij McKinsey & Company.
Hij is een actieve investeerder in start-ups en adviseert het topmanagement van diverse toonaangevende multinationals, waaronder Royal Bank of Canada, Standard Chartered Bank, Baker & McKenzie, Burberry, Investec, PIMCO, en verschillende leden van de Young Presidents 'Organization.
Boeken en publicaties
Hij heeft vijf bekroonde boeken, tien bestseller-Harvard Business Review artikelen en meer dan 100 case studies, artikelen en boekhoofdstukken over strategie en uitvoering in turbulente markten. Zijn bekendste boeken:
• Revival of the Fittest - Why good companies go bad and how great managers remake
• The Upside of Turbulence - Seizing Opportunity in an Uncertain World
Interessante artikelen
• Sull: 'Lifecycles bestaan niet'
Bedrijven kennen helemaal geen levenscyclus, zegt Donald Sull. Of in ieder geval: die zouden ze niet hoeven te kennen. ‘Het enige dat een levenscyclus kent, zijn kansen.’
• Strategie als actief afwachten
Zowel grote zakelijke kansen als dodelijke dreigingen doen zich zelden voor, en ondernemingen kunnen meestal geen enkele invloed uitoefenen op de timing ervan. De kunst is er klaar voor te zijn als zulke plotselinge kansen en dreigingen opduiken, en om slim en voorbereidend te managen in de lange tussenliggende perioden, waarin niet veel bijzonders gebeurt.
• Hoe je lucratieve kansen op tijd leert zien: acht tips
Managers zijn vaak blind voor lucratieve kansen die vlak voor hun neus voorbijkomen, zegt Donald Sull van London Business School. En hij heeft ook een aantal tips die er voor zorgen dat je de opportunities die zich voordoen wel op tijd ziet.
Video
Donald Sull
Donald Sull komt naar Nederland!

Donald Sull komt op 9 juni 2015 naar Nyenrode Business Universiteit voor een uniek seminar over o.a. The Upside of Turbulance. Neem snel een kijkje bij onze managementgoeroe-reeks.