Andrea Wiegman

Andrea Wiegman

Drs. Andrea Wiegman geeft inzicht in het vak trendwatching, trend onderzoek en forecasting - hoe dat gaat en op welke manieren de tijdgeest te volgen is. Ook gaat ze dieper in op de opkomende netwerk economie en wat dat betekent voor trend onderzoek.


Drs. Andrea Wiegman is oprichter en uitgever van Second Sight, een uitgeefplatform voor trends en trendwatching. Second Sight wordt nationaal en internationaal gezien als belangrijke trendportal waar diverse forecasters, futuristen, trendwatchers en andere visionairs hun bijdragen aan leveren.

Andrea Wiegman is sterk in het duiden en verklaren van bepaalde ontwikkelingen in trends. Ze heeft altijd direct contact met de trendsetters, daardoor kan ze goed uitleggen waarom dingen veranderen en waarom er een bepaalde mate van aanpassing nodig is.

Naast trend onderzoek en trend forecasting, weet Andrea Wiegman veel over storytelling (sinds 2002 is ze hierin gespecialiseerd), uitgeven en de netwerk economie. Al vanaf 1997 werkt ze via de netwerkstructuur, als uitgever is ze altijd een non-comformist geweest. Eén met visie! Dat is iets dat juist nu, nu de wereld zich opnieuw aan het herpositioneren is, een pré.

Wat zeggen onze deelnemers over Andrea Wiegman?
• Sterke spreker die niet 'verslapt'
• Andrea zocht duidelijk verbinding met de deelnemers: ze wist haar verhaal te verbinden met de verschillende bedrijven, achtergronden en voorbeelden van de deelnemers
• Ze heeft onzettend veel kennis van zaken
• Haar verhaal is prettig vormgegeven: van breed (inleiding, geschiedenis), naar smal (voorbeelden)

In de media
Spui 37 (voor UVA-alumni) - Trendwatcher worden
Volkskrant (11 augustus '13)Als de mensen zelf hun schoenen printen
Academie Magazine - The world isn’t flat!
Interview Telegraaf - Het vak trendwatching
Beleggen internationaal (video 5 min.) - Wilfred Genee in gesprek met Andrea Wiegman en Sander Duivestein over 'Trends en beleggen'

Video uitgelicht
In de onderstaande talkshow-video 'De stand van marketing' praat Ronnie Overgoor namens DDMA met toonaangevende visionairs, consultants en marketeers over de toekomst van marketing. Andrea Wiegman is vanaf 1:29 aan het woord.

Drs. Andrea Wiegman over de toekomst van marketing

"We spend a lot of time teaching leaders what to do. We don’t spend enough time teaching leaders what to stop." Marshall Goldsmith