Psychologie voor Managers - ALUMNI EDITIE

Psychologie voor Managers - ALUMNI EDITIE

Houd de zaag scherp met deze zes nieuwe colleges!

Psychologie voor Managers is alweer toe aan haar 21e (!) jaargang. Meer dan 2.000 mensen volgden deze prachtige serie. We weten dat vooral oud-deelnemers er voor zorgen dat we ieder jaar weer een enthousiaste groep hebben. De 'doorgeef-factor' is gigantisch en daarom hebben alumni - zoals jij - een streepje voor. De serie is inmiddels al veelvuldig vernieuwd en er zijn veel oud-deelnemers die jaar na jaar de nieuwe colleges blijven bezoeken. Dit jaar hebben we er een mooi pakketje, van zes colleges, van gemaakt. 

Je kunt je hieronder opgeven en we zouden het fantastisch vinden je weer te mogen ontmoeten! Graag tot ziens weer! 

Hartelijke groet,

Remco Gerritsma

Moderator Psychologie voor Managers

06 - 557 903 78

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 1.895,00 (excl. BTW)
Datum:
5 okt. 2023 t/m 25 mei. 2024
Groepsarrangement:
Meer informatie aanvragen
Direct aanmelden Bekijk de brochure
prof. dr. Aukje Nauta

prof. dr. Aukje Nauta

Functie:
Bijzonder hoogleraar 'Enhancing individuals in a dynamic work context' Rijksuniversiteit Leiden

Aukje Nauta is spreker, schrijver en psycholoog. Haar jongste boek is 'Nooit meer doen alsof'.

Tony Crabbe

Tony Crabbe

Functie:
Bestseller auteur, bedrijfspsycholoog, fellow aan The University of London'

De Britse Tony Crabbe schreef dé bestseller over zelfleiderschap van 2016: Nooit meer te druk. Het boek stond het hele jaar torenhoog in de moeder aller verkooplijsten: de ‘Bestseller 60’.

Dr. Andreas Wismeijer

Dr. Andreas Wismeijer

Functie:
Psycholoog, verbonden als docent aan Tilburg University en Nyenrode Business Universiteit
Bedrijf:
Tilburg University, Nyenrode Business University

Een gedreven onderzoeker die graag verhalen vertelt: dit is al meer dan 15 jaar Andreas in een notendop.

Prof. dr. Thijs Homan

Prof. dr. Thijs Homan

Functie:
Hoogleraar Change and Implementation
Bedrijf:
Open Universiteit

Thijs Homan doet onder meer onderzoek op het terrein van het leren van teams en het leren en veranderen van groepen mensen in organisaties.

Prof. dr. Janneke Oostrom

Prof. dr. Janneke Oostrom

Functie:
Hoogleraar arbeids- en organisatiepychologie Tilburg university

Janneke Oostrom won 'the teacher of the year award' aan de VU en was aan deze universiteit programma directeur voor de internationale MBA. Per 1 februari 2023 is zij als hoogleraar verbonden aan de Tilburg University.

prof. dr. Ellen Giebels

prof. dr. Ellen Giebels

Functie:
Hoogleraar sociale psychologie van conflict en veiligheid, TU Twente

Ellen Giebels houdt zich als psycholoog bezig met onderzoek naar conflict en onderhandeling, vooral in maatschappelijke crisissituaties. Ze is vice-decaan van de faculteit Gedrags-, Management- en Maatschappijwetenschappen aan de Universiteit Twente.

In dit college leert hoogleraar Aukje Nauta je hoe je van allerlei 'negatieve' emoties je kracht maakt. Op basis van wetenschappelijk onderzoek laat ze de schoonheid van emoties (bv schaamte) zien én hoe je de emotie kunt inzetten als wegwijzer naar wat je stiekem het liefste wil. Denk je emoties om en durf je verlangens waar te maken.

In 3 stappen naar nooit meer doen alsof:
1. Erken je emotie. Leer open en eerlijk dealen met je imperfecties.
2. Denk je emotie om. Zie haarscherp wat je wil veranderen.
3. Maak van emotie je kracht. Stop met doen alsof en word de leukste versie van jezelf.

Met als gevolg: stevige eerlijke mensen die hun eigen duurzaamheid in de hand nemen.

"Dear participant at Psychology for managers

It is difficult to ask anyone ‘How are you doing?’ without hearing the word ‘busy’ at some point in the answer. All around the world I meet people who are over-whelmed; who are exhausted; who feel helpless in the face of the machine. These people aren’t serial moaners; they’re the life blood of any business: the committed employees, the leaders, the high potentials. These people are you and me. We’re striving and striving to keep up, using all the efficiency we can squeeze out of our technology, and we’re falling behind; but that is only half the story.

The other half of the story is the nagging sense of failure that we try and ignore: failing to live the life we dreamed of; to be the parent, partner or friend we want to be; to be as happy as we might be. Stretched tighter than a wire, something has to give. Unfortunately, often the things that give are what we value most.

It’s unsustainable commercially; draining professionally; depressing personally. It’s not much fun.

It doesn’t have to be that way; but we do need to radically change how we respond to our world of too much. I'll give you the answers on december 14th at Focus!" 

Eigenlijk is het vreemd. Soms hebben grootschalige verandertrajecten in organisaties nauwelijks enig effect. En soms zie je dat organisaties zich razendsnel ontwikkelen, terwijl er helemaal geen formele verandertrajecten gaande zijn. Hoe kan dit?

In de conventionele (verander-)managementliteratuur is het uitgangspunt dat organisatieverandering gemanaged moet worden. Als verandering niet gemanaged wordt, dan gebeurt er te weinig, - zo is de gedachte. Het gaat dan niet snel genoeg. Of het gaat juist alle kanten op. Het is echter maar de vraag of organisaties zich alleen maar ontwikkelen door interventies van managers. U kunt het ook omdraaien en organisaties niet als het primaire resultaat beschouwen van datgene wat managers doen. Maar juist als resultaat van datgene waar alle mensen binnen en buiten de organisatie mee bezig zijn. Managers dus niet zien als het epicentrum van de verandering, maar hooguit als éen van de vele spelers. Belangrijke spelers, zeker, maar niet de enige.

Anders gezegd: hangt de wèrkelijke ontwikkeling van organisaties af van de 'hoofdzinnen' (veranderplannen, visies, stippen aan de horizon en k.p.i.'s) van het management of juist ook van alles wat daaromheen gebeurt? Daarover gaat dit college: wat gebeurt er nou eigenlijk echt in de dagelijkse praktijk van organisaties en organisatieontwikkeling? En is dat sec het resultaat van managementprocessen of ook van vele ándere dynamieken?

Thijs Homan beschouwt organisaties als symmetrische, polycentrische, polyvalente en polyvocale processen, waarbij het gaat om macht, sociale netwerken, complexiteit, eilanden en eilandhoppen, veranderende verhalen, (stille) revoluties, zelforganisatie, onvoorspelbaarheid en onbeheersbaarheid. Centraal hierbij staat de paradox: hoe kunt je de doelstellingen waar je voor staat realiseren, terwijl je eigenlijk maar relatief weinig controle hebt over alles wat er zich in en om de organisatie afspeelt?

Samenwerken doe je niet in een sociaal vacuüm maar met anderen. Gedurende onze evolutionaire ontwikkeling hebben we altijd samen moeten leven en werken om daarmee onze overlevingskansen als groep te vergroten. Die tienduizenden generaties van coöperatie hebben ons gevormd tot extreem sociale wezens. Op meer manieren dan je zou verwachten wordt ons gedrag namelijk beïnvloed door de aanwezigheid van de sociale omgeving, die in het hier en nu of juist uit ons verleden. Dit sociale netwerk vormt bijna alle facetten van gedrag en psychologisch functioneren. Zo worden moeilijke situaties gemakkelijker te dragen wanneer we sociale steun ontvangen, terwijl eenzaamheid of een conflict simpele uitdagingen tot onoverwinnelijke hindernissen doen lijken. Onze ervaren sociale positie uit zich op gedrags-, emotioneel en zelfs op neuraal niveau. Wat zegt dit over ons?

Over 

We beoordelen voortdurend andere mensen. En vaak zijn we ons niet bewust van onze eigen projectie hierin. We gaan af op de 'eerste indruk' en zijn geneigd mensen aan te nemen die op ons lijken. Hiermee krijg je - dat is duidelijk - geen sterke heterogene, diverse teams. En inclusie wordt ook lastig. Hoe doorbreek je deze cirkel van 'like attracts like'?

- Hoe stel je een divers team samen? wat heb je echt nodig?
- Mag je (altijd) op je eerste ingeving of intuïtie afgaan bij het aannemen van mensen?
- Hoe onderscheid je zelfvertrouwen van zelfoverschatting bij topmanagers?
- Hoe kun je gedrag voorspellen? Hoe betrouwbaar is de is voorspellende waarde van selectiemethoden?


Of het nu gaat om kleine irritaties, hoogoplopende ruzies, langdurige koude oorlog, of stevige meningsverschillen, conflicten in organisaties zijn aan de orde van de dag. En hoewel die conflicten vaak negatief doorwerken op de onderlinge verstandhouding, de werkprestaties en het psychisch welbevinden van betrokken partijen, zijn ze wél nodig!

Conflicten dragen bij aan innovatie, creativiteit en leervermogen. En als het goed is versterken conflicten de onderlinge relaties. Ellen Giebels neemt je mee: 

- Waarom escaleren conflicten?

- Hoe voorkom je een verspilling van tijd, geld en energie?

- Wat zijn de fijne kneepjes van effectief onderhandelen?

calendar Zet dit programma in je agenda!

Direct aanmelden Bekijk de brochure

De sprekers in deze collegereeks schreven een boek dat bij hun verhaal hoort. Na elk college krijg je het boek mee in handen.

Andreas Wismeijer

Geheimen

Andreas Wismeijer

De psychologie van wat we niet vertellen

Verliefd zijn op je buurvrouw, faalangst hebben, seksueel misbruikt zijn, te veel drinken, verborgen homoseksuele contacten onderhouden, een verrassingsreisje plannen voor je partner. Iedereen heeft geheimen: grote of kleine, schokkende of alledaagse. Zaken waar anderen aanstoot aan kunnen nemen, houden we verborgen om afkeuring, straf, hoon of, het ergst denkbare, sociale uitsluiting te voorkomen. De bescherming die een geheim biedt, heeft echter zijn prijs. Zo kunnen geheimen leiden tot piekeren en somberheid. Wat weten we eigenlijk over geheimen? Waarom hebben we ze en voor wie? Hoe houd je iets jarenlang geheim? En klopt het dat geheimen altijd slecht voor je zijn?


Psycholoog Andreas Wismeijer geeft in dit veelzijdige boek, gebaseerd op jarenlang onderzoek, antwoord op al deze vragen. De openhartige interviews, opgetekend door journaliste Mirre Bots, bieden daarnaast een onthullende blik op de mens en zijn geheimen.

Ellen Giebels

Conflictmanagement en mediation

Ellen Giebels

Dit boek biedt een belangrijke theoretische basis voor conflictmanagement en geeft tegelijkertijd handvatten voor de toepassing ervan in de praktijk. Conflictmanagement beschrijft elementaire en recente wetenschappelijke inzichten op een praktische en herkenbare wijze, waarbij ook de culturele context aan bod. Voor een goede analyse van conflictsituaties introduceert Conflictmanagement het 7-I-model. Vervolgens is er veel aandacht voor praktische strategieën en interventies om conflicten het hoofd te bieden. Als conflicten uit de hand lopen is er vaak een interventie van een derde nodig. Daarom staan dit soort interventies en mediation centraal in het laatste deel van dit boek.

Aukje Nauta

Nooit meer doen alsof

Aukje Nauta

In 'Nooit meer doen alsof' laat Aukje Nauta de schoonheid van schaamte zien én deelt ze haar methode waarmee je leert je schaamtegevoelens te gebruiken als wegwijzer naar wat je (stiekem) het állerliefste wil.

Nooit meer doen alsof biedt een praktisch stappenplan:
1. Erken je schaamte → Leer open en eerlijk dealen met je imperfecties
2. Denk je schaamte om → Zie haarscherp wat je zou willen veranderen
3. Maak van schaamte je kracht → Ervaar het nooit meer als last

Het resultaat: een lichter, leuker bestaan waarin schaamte geen emotionele last is, maar je kracht. En, zeker niet onbelangrijk: een heerlijk boek vol schaamtevrije onthullingen over de top van het Nederlandse bedrijfsleven.

Prof. dr. Thijs Homan

In Control?

Prof. dr. Thijs Homan

Kenmerkend voor hedendaagse organisaties is de zich steeds verder uitdijende lavastroom aan control, beheersing, monitoring, sturing, accreditaties, registraties, protocollen en regels. Steeds meer lijden we er onder. Auditen, afvinken, inspecteren en registreren zijn inmiddels dagelijkse kost geworden. En ze vergen steeds meer van onze tijd en aandacht. Werkactiviteiten bestaan pas, als ze zijn geregistreerd. We zijn pas accountable als we auditable zijn.

Tegelijkertijd verschijnen er tal van optimistische publicaties zoals Fuck de regels, Nieuw Organiseren, De Kracht van Bezieling, Verandering van Tijdperk en Reinventing Organizations. Thijs Homan onderzoekt in In control? of het bureaucratische tij daardoor nou écht zal keren.

Zeker als je ook nog eens in ogenschouw neemt, hoeveel mensen hun organisaties ontvluchten. Dit, om te vermijden dat ze door de bureaucratie worden vermorzeld. Vluchten, om vervolgens in het klein, onder de controlradar een heilzaam nieuw bestaan op te bouwen.

In weerwil van positieve verhalen over toekomsten vol inspiratie, vertrouwen en zelfsturing geeft dit boek een kritische reflectie op de veelal eenzijdige betogen over de bureaucratische meet-, control- en bijsturingspraxis. Hoe gaat het er echt aan toe in de praktijk? Wat is er uit onderzoek bekend? Wat maak je mee als je uit je lijdzame slachtofferrol stapt en de strijd aangaat om uit de beheerskramp te komen

Tony Crabbe

Nooit meer te druk

Tony Crabbe

We hebben het te druk. Onze inboxen en to-dolijsten puilen uit, er zijn te veel afspraken, te veel informatie, te veel onzekerheid en burn-out is de grootste bedreiging op de werkvloer. We proberen tevergeefs alles gedaan te krijgen en blijven zitten met het gevoel dat we tekortschieten in ons werk, ons sociale leven, als partner en als ouder.

Nooit meer te druk is geen timemanagementboek, maar een praktisch boek dat helpt bij het maken van keuzes. Het biedt oplossingen om meer controle over je leven te krijgen, met gericht aandacht op de dingen die je doet.

'Dit boek is het medicijn dat we nodig hebben om gezonder, gelukkiger en succesvoller te worden.' - Michael Marquardt, George Washington University

'Chill. Een lege agenda voelt veel beter.' – Viva

'Een levensveranderend boek dat evalueert wat je aan het doen bent, waarom je het doet en op welke manier.' – Daily Express

'Wie het altijd te druk heeft, heeft het niet begrepen. Crabbe heeft strategieën voor een minder hectisch leven.' – NRC Handelsblad

Je kent het ritme van de colleges: we starten om 16.00 en eindigen om 19.00 uur. Van 17.15 tot 17.45 hebben we warm eten en praten we bij.

Wanneer?

De zes nieuwe colleges zijn mooi verspreid over het jaar: drie stuks voor de zomer en 3 erna.

Zo blijf je het hele jaar geïnspireerd. 

 
Waar?

Alle colleges vinden plaats in MeetUp Jaarbeurs in Utrecht (Beatrixgebouw op het Jaarbeursplein 6)

Na ieder college krijg je van ons het boek van de spreker in je handen. De sheets sturen we per mail aan je toe na het college. 

Heb je behoefte aan meer info? Wil je als alumni bijpraten of wil je wellicht meer dan zes colleges volgen?Bel Remco Gerritsma op 06 - 557 903 78

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Psychologie voor Managers, editie 2023/ 2024

    Unieke karaktervolle collegereeks over menselijk gedrag, het brein en leidinggeven

    Collegereeks start op 28 september

    Meer informatie
  • Psychologie voor Managers (blok A)

    Unieke karaktervolle collegereeks over menselijk gedrag, het brein en leidinggeven

    Collegereeks start op 28 september

    Meer informatie
  • Psychologie van het overtuigen

    Alle meesterbeïnvloeders samengebracht

    Seminar op 28 november

    Meer informatie
Enorme drive, passie en humor!