Breinkunde in het onderwijs

Breinkunde in het onderwijs

Neuropsychologische factoren in talentontwikkeling, leren en gedrag

Leg je oor te luister bij de wetenschap en reken af met neuromythen en andere fabeltjes

De neurowetenschap is één van de snelst groeiende wetenschappen van de afgelopen jaren. In sneltreinvaart wordt er steeds meer bekend over de werking van het brein en het functioneren van mensen. En daarmee komt er spectaculaire kennis bovendrijven over talent, leren, creativiteit en het geheugen.

Aan de andere kant zijn er ook steeds meer zelfverklaarde trainers en coaches die advies geven zonder stevig wetenschappelijk fundament. Als het om het brein gaat is dat vaak niet terecht. Kortom, leg je oor te luisteren bij de wetenschap en reken af met allerlei neuromythen. Breinkunde in het onderwijs: 8 colleges onder het motto "Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht" 

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 1.995,00 (excl. BTW)
Datum:
9 apr. 2020 t/m 9 jun. 2020
Locatie:
Bar Beton Rijnsweerd, Utrecht
Houd mij op de hoogte Bekijk de brochure

Leg je oor te luister bij de wetenschap en reken af met neuromythen en andere fabeltjes.

De neurowetenschap is één van de snelst groeiende wetenschappen van de afgelopen jaren. In sneltreinvaart wordt er steeds meer bekend over de werking van het brein en het functioneren van mensen. En daarmee komt er spectaculaire kennis bovendrijven over talent, leren, creativiteit, het geheugen, ontwikkelingsstoornissen en de wisselwerking tussen docent en student. Maar ook is er steeds meer onderzoek naar het effect van moderne technologie op de werking van ons brein, iPad-scholen en multitasken.

En deze kennis is essentieel voor iedereen die binnen het onderwijs werkt!

De kans dat je goed bent opgeleid in de hersenwetenschap is klein en dat is jammer, want je werk zou er een stuk leuker en uitdagender van worden. De hersenwetenschap raakt je vakgebied namelijk recht in het hart.

Collegereeks: Breinkunde in het onderwijs

Het motto van deze collegereeks is ‘Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht’. Het biologisch gehalte wordt tijdens de reeks zo laag mogelijk gehouden en de toepasbaarheid zo hoog mogelijk. Je krijgt les van topwetenschappers die een sterke link naar de onderwijspraktijk hebben. 

Naar het programma >>

Doelgroep

De colleges zijn bedoeld voor iedereen met een passie voor leren. De deelnemers komen uiteraard uit het onderwijs, maar ook uit de sport- of muziekwereld. Deze reeks is zowel interessant voor schoolleiders en onderwijsmanagers als trainers of docenten. De inzichten zullen je verbazen, soms ontroeren en soms doen lachen. Het zal hoe dan ook iets in je losmaken en je zult zeker de vertaalslag maken naar je dagelijkse praktijk.

Spannende vragen over de meest fascinerende 'levende machine' die er is. INCLUSIEF PRACTICUM

Spreker: dr. Hanneke Hukst
Tijd: 16:00 - 19:00

Over de adolescent tussen biologie en context

Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot vér na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.

College over het tienerbrein en daarmee over biologie én context. 

5 miljoen. Dat is het aantal banen dat tegen 2020 zal sneuvelen door de opkomst van robots. Een hallucinant cijfer, dat heftige emoties oproept en de prangende vraag doet rijzen: ‘Hoe eisen wij mensen onze plek op in die steeds digitaler wordende wereld?’ En wat betekent dit voor toekomstige generaties en het huidige onderwijs? 

In 'Authentieke intelligentie' durft Elke Geraerts luidop het quasi-existentiële thema aan te kaarten dat ons allen wakker houdt. Terwijl robotontwikkelaars flirten met de grens van het onmogelijke, buigt Geraerts zich gefascineerd over de vraag waarin de uniciteit van de mens dan wél schuilt. Over welke onvervangbare kwaliteiten beschikt het menselijk brein? Welke bijzondere kenmerken leveren ons een competitief voordeel op in vergelijking met onze digitale tegenhangers? 

Wat is stress nou eigenlijk precies en wat kunnen we met stress? Leerlingen die onder chronische stress gebukt gaan ervaren meer problemen met hun geheugen en met leren dan andere leerlingen. Wat kun je hier als docent mee? 

In hoeverre speelt de context van het onderwijs een rol bij chronische stress? Zowel waar het leerlingen als docenten betreft. Tijdens dit duocollege van Erik & Kilian gaan we 'facts and figures' benoemen en analyseren. 

Als we terugblikken op onze schooltijd, hebben we allemaal een vriend, leerkracht of directeur die ons op een bepaald moment geholpen heeft om cruciale stappen te zetten richting ons potentieel. Met de tools en denkkaders uit het oplossingsgericht werken kan jij die persoon zijn, die op het moment dat een leerling bij je aanklopt het verschil maakt.

Tijdens dit college maak je kennis met de basisprincipes van het oplossingsgericht denken en werken. Anneleen De Lille vertaalt voor jou een aantal wetenschappelijk onderbouwde modellen uit de therapeutische sector naar het onderwijs. Op een interactieve manier leer je om de aandacht te richten naar de gewenste situatie i.p.v. de analyse van het probleem. Je leert ook hoe je de ander helpt focussen op zijn capaciteiten, kennis en ervaring (i.p.v. tekorten) en deze in te zetten om zelf oplossingen te vinden die op dat moment werken voor hem en hoe je de kans op succeservaring kunt vergroten door de weg naar de gewenste situatie op te delen in kleine stappen eerde dan radicale veranderingen. Zo krijg je geen weerstand of afhankelijkheid, maar wel mensen die zich competenter, creatiever en veerkrachtiger voelen. Maar ook als coach, krijg haal je op deze manier veel meer energie uit een gesprek in vergelijking met een probleemgericht gesprek.

Hoe hyperconnectiviteit en multitasken je brein gijzelen (en dat van jouw leerlingen). En hoe jij en je leerlingen daaraan kunnen ontsnappen.

Over mobieltjes, concentratie en ons brein...

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”.

Leren hoe het brein werkt is van grote waarde in het onderwijs, zodat de potentie in al die jonge koppies zo goed mogelijk tot wasdom komt. Maar welk verschil kan een docent eigenlijk maken? Wetenschapper en psycholoog Diekstra – emeritus-hoogleraar psychologie University College Roosevelt en vigerend lector Jeugd en Opvoeding en adviseur Jeugdbeleid in Den Haag – houdt het onderwijs een spiegel voor, want: de mens die we zelf zijn, heeft grote invloed op de mensen die we opleiden. Daarom zijn zelfbewustzijn, zelfcontrole, sociaal bewustzijn, relatievaardigheden en het vermogen om ethisch verantwoorde beslissingen te nemen de ‘skills for life’ die in het repertoire van elke leerkracht horen te zitten.

Vrije rol voor hoogleraar Paul Kirschner - verrassend verfrissend college. Ons brein houdt niet van verassingen, maar oefen je er maar een keer in.

Tipje van de sluier:

  • de 10 hoofdzonden van didactiek
  • hoe kan je als leerkracht leren ondersteunen?
  • hoe leren geboren wordt

en veel meer...

calendar Zet dit programma in je agenda!

Tijdens deze collegereeks houden wij uiteraard rekening met alle feest- en vakantiedagen van het voorjaar. 

Houd me op de hoogte Bekijk de brochure
Dr. Hanneke Hulst

Dr. Hanneke Hulst

Functie:
Hersenwetenschapper, afd anatomie en neurowetenschappen
Bedrijf:
VU Medisch Centrum

Belangrijke debatten moeten op meer gestoeld zijn dan 'zomaar een mening'

Prof. dr. Jelle Jolles

Prof. dr. Jelle Jolles

Functie:
Hoogleraar Neuropsychologie
Bedrijf:
Vrije Universiteit Amsterdam

Prof. dr. Jelle Jolles is naast zijn hoogleraarschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam, verantwoordelijk voor NeuroPsy, adviescentrum voor Brein & Leren.

Dr. Elke Geraerts

Dr. Elke Geraerts

Functie:
Managing Partner Better Minds at work
Bedrijf:
Better Minds

Elke is neuropsycholoog en een zeer bevlogen docent. Hier spreekt een vrouw die haar passie heeft gevonden! Elke heeft als missie om mensen en organisaties te helpen om continu te investeren in hun mentaal kapitaal.

Dr. Kilian Wawoe

Dr. Kilian Wawoe

Functie:
Docent Human Resources management
Bedrijf:
Vrije Universiteit Amsterdam

Door studenten wordt hij geroemd voor de manier waarop hij zijn colleges verlevendigt met verhalen uit de praktijk, onder andere uit zijn tijd als senior personeelsmanager voor ABN Amro.

Anneleen de Lille

Anneleen de Lille

Functie:
Psycholoog, gespecialiseerd in oplossingsgericht werken en coachen
Bedrijf:
Better Minds at work

Anneleen De Lille is een ervaren keynote spreker en trainer. Ze is gespecialiseerd in gewoonteveranderingen die ons brein versterken, onze productiviteit verbeteren en ons werkgeluk verhogen.

Prof. dr. Theo Compernolle

Prof. dr. Theo Compernolle

Functie:
Adjunct Professor at the CEDEP European Centre for Executive Development
Bedrijf:
Insead Fontainebleau

Theo Compernolle is een internationaal gerespecteerd wetenschapper, consultant en docent op het gebied van stress en het brein. Zijn stijl is uniek: met humor en flair. Hij is kerndocent aan het vermaarde INSEAD Fontainebleau.

Prof. dr. René Diekstra

Prof. dr. René Diekstra

Functie:
Emeritus hoogleraar Psychologie
Bedrijf:
Roosevelt Academy

René F.W. Diekstra is auteur van ruim 200 internationale wetenschappelijke tijdschriftpublicaties, richtte het blad Psychologie Magazine op en introduceerde de cognitieve gedragstherapie in ons land.

prof. dr. Paul Kirschner

prof. dr. Paul Kirschner

Functie:
emeritus hoogleraar onderwijspsychologie
Bedrijf:
Open Universiteit

Prof. dr. Paul A. Kirschner is hoogleraar Onderwijspsychologie en directeur van het FEEEL

Iedere deelnemer ontvangt:

• Het boek ‘Het Tienerbrein' van prof. dr. Jelle Jolles

• Samenvattingen: per college krijg je een samenvatting met daarin de headlines 

• Sheets/presentaties waarmee je de hoofdlijnen kan overbrengen aan je collega’s.

Jelle Jolles

Het tienerbrein

Jelle Jolles

Een must read voor ouders, maar evenzeer voor leraren, voor coaches in sport en muziek en voor opvoedprofessionals.

Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot vér na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, zijn essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving.

'Het tienerbrein' bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk.

TIJD EN LOCATIE

De colleges vinden plaats op donderdag en beginnen om 16.00 uur en duren tot 19.00 uur. Het 5e en 8e college vinden plaats op de dinsdag, zelfde tijden als de rest van de colleges. De locatie is Bar Beton, Pythagoraslaan 101 in Utrecht Rijnweerd (vlakbij de Uithof). Deze locatie is uitstekend bereikbaar met het OV en de auto (voldoende parkeergelegenheid).  

INVESTERING
De investering voor deelname aan de reeks van 8 colleges bedraagt € 1.995,- (exclusief BTW) per persoon, inclusief documentatie, deelnamecertificaat en lichte maaltijden.

VERHINDERING
Als je onverwacht verhinderd bent, kun je je altijd laten vervangen. Graag wel vooraf doorgeven. De collegereeks kan niet geannuleerd worden.

DEELNAMECERTIFICAAT
Als je de hele reeks bijwoont, ontvang je het deelnamecertificaat.

GROEPSARRANGEMENTEN
Wil je met meerdere personen deelnemen aan deze reeks? Wij stellen ook speciale groepsarrangementen voor je samen. Neem voor meer informatie contact op met Remco Gerritsma.

Telefoon: 06-55790378
Email: remco@focuslearningjourneys.nl

 

PE-UREN: Deze bijeenkomst levert u 23 PE-uren op. 

CEDEO

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Psychologie voor Managers editie 2020

    Ontwikkel je kijk op mensen en leer meer over gedrag, karakters en het brein

    11 colleges + masterclass in de periode van 17 september t/m 17 december 2020

    Meer informatie
  • Breinkunde in het onderwijs

    Neuropsychologische factoren in talentontwikkeling, leren en gedrag

    10 colleges in de periode van 21 sept. t/m 14 dec. 2020

    Meer informatie
  • The fine art of leadership - Prof. dr. Gabriel Anthonio

    Beinvloed jezelf en anderen vanuit waardengedreven leiderschap

    2-daagse masterclass 29 & 30 oktober 2020

    Meer informatie
"Als je een hek om mensen heen zet, krijg je schapen." Mathieu Weggeman (leiderschapsexpert)