Breinkunde in het onderwijs - 9 live colleges én 2 transferworkshops

Breinkunde in het onderwijs - 9 live colleges én 2 transferworkshops

Neuropsychologische factoren in talentontwikkeling, leren en gedrag

Leg je oor te luister bij de wetenschap en reken af met neuromythen en andere fabeltjes

De neurowetenschap is één van de snelst groeiende wetenschappen van de afgelopen jaren. In sneltreinvaart wordt er steeds meer bekend over de werking van het brein en het functioneren van mensen. En daarmee komt er spectaculaire kennis bovendrijven over talent, leren, creativiteit en het geheugen.

Aan de andere kant zijn er ook steeds meer zelfverklaarde trainers en coaches die advies geven zonder stevig wetenschappelijk fundament. Als het om het brein gaat is dat vaak niet terecht. Kortom, leg je oor te luisteren bij de wetenschap en reken af met allerlei neuromythen. Breinkunde in het onderwijs: 9 colleges + 1 transferworkshop onder het motto "Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht" 

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 995,00 (excl. BTW)
Datum:
4 apr. 2022 t/m 27 jun. 2022
Tijd:
16:00 - 19:00
Houd mij op de hoogte Bekijk de brochure

De kans dat je goed bent opgeleid in de hersenwetenschap is klein en dat is jammer, want deze kennis raakt je vak recht in haar hart. Tijdens de collegereeks Breinkunde in het onderwijs krijg je in 9 colleges onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe zijn onze hersenen opgebouwd? (incl. practicum met schapenhersenen) 
  • Hoe leert ons brein nou eigenlijk?
  • Welke rol speelt context bij leren?
  • Hoe komt het dat er steeds meer jongeren depressief raken? Hoe kunnen we als docenten vroegtijdige signalen hiervan opvangen en hoe kunnen we bijdragen aan preventie?
  • Wat doet digitalisering met ons brein?
  • Hoe leiden we leerlingen op voor de toekomst?
  • Wat maakt een goede docent tot een excellente docent?
  • Wat zijn de 10 grootste leugens over leren en doceren?
Dr. Tom Pattij

Dr. Tom Pattij

Functie:
associate professor
Bedrijf:
VU Medisch Centrum

Tom heeft een passie voor de schoonheid van het brein en dat deelt hij maar wat graag met zijn publiek

Prof. dr. Renate de Groot

Prof. dr. Renate de Groot

Functie:
Hoogleraar Biopsychologie
Bedrijf:
Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen (Welten-instituut) Open Universiteit

Prof. dr. Renate de Groot is professor 'Biopsychology of Learning' aan de Open Universiteit van Nederland. Renate doet onderzoek naar determinanten die het leervermogen en de cognitie beïnvloeden.

Prof. dr. Douwe Draaisma

Prof. dr. Douwe Draaisma

Functie:
Bijzonder hoogleraar van de geschiedenis van de psychologie
Bedrijf:
Rijksuniversiteit Groningen

Draaisma publiceerde o.a. over het autobiografisch geheugen.

Dr. Elke Geraerts

Dr. Elke Geraerts

Functie:
Partner Better Minds at work, keynote speaker
Bedrijf:
Better Minds at Work

Elke is neuropsycholoog en een zeer bevlogen docent. Hier spreekt een vrouw die haar passie heeft gevonden! Elke heeft als missie om mensen en organisaties te helpen om continu te investeren in hun mentaal kapitaal.

Drs. Michael Portzky

Drs. Michael Portzky

Functie:
Neuropsycholoog en psychodiagnosticus
Bedrijf:
Psychiatrisch Centrum Gent-Sleidinge

Michael Portzky studeerde af aan de Gentse Universiteit als klinisch psycholoog. Hij specialiseerde zich nadien in de neuropsychologie.

Prof. dr. Maarten Vansteenkiste

Prof. dr. Maarten Vansteenkiste

Functie:
Hoogleraar
Bedrijf:
UGent

Hij wilde als kind bakker worden....

Prof. dr. Theo Compernolle

Prof. dr. Theo Compernolle

Functie:
Adjunct Professor at the CEDEP European Centre for Executive Development
Bedrijf:
Insead Fontainebleau

Theo Compernolle is een internationaal gerespecteerd wetenschapper, consultant en docent op het gebied van stress en het brein. Zijn stijl is uniek: met humor en flair. Hij is kerndocent aan het vermaarde INSEAD Fontainebleau.

Prof. dr. René Diekstra

Prof. dr. René Diekstra

Functie:
Emeritus hoogleraar Psychologie
Bedrijf:
Roosevelt Academy

René F.W. Diekstra is auteur van ruim 200 internationale wetenschappelijke tijdschriftpublicaties, richtte het blad Psychologie Magazine op en introduceerde de cognitieve gedragstherapie in ons land.

prof. dr. Paul Kirschner

prof. dr. Paul Kirschner

Functie:
emeritus hoogleraar onderwijspsychologie
Bedrijf:
Open Universiteit

Prof. dr. Paul A. Kirschner is hoogleraar Onderwijspsychologie en directeur van het FEEEL

Dit programma heeft inmiddels haar sporen verdiend!
Breinkunde in het onderwijs is zowel in het voor- als najaar te volgen. Zowel live als online (ivm Corona).
De onderwerpen van de colleges zijn (in willekeurige volgorde):

- Leren een levenslang bouwproces

- Onthouden, vergeten en het geheugen

- Mentale veerkracht en depressie bij jongeren

- Ontwikkelen van de executieve functies

- What difference a teacher makes

- De Tien hoofdzonden van de didactiek

- Authentieke intelligentie

- Motivatie en groei

- ..................

Inclusief practicum les met een live ontleding van het brein PLUS twee transfersessies voor de borging naar het klaslokaal!

Deze superleuke en toepasbare collegereeks kan zowel live als online gevolgd worden.

Dit voorjaar kan deze serie alleen inhouse ingekocht worden. Minimaal aantal deelnemers ligt op ongeveer 60.

Wil je meer weten over inhoud, prijzen en andere praktische zaken? Of wil je wellicht gewoon eens brainstormen over de mogelijkheden van deze serie?

Neem dan contact op met Remco Gerritsma:

remco@focuslearningjourneys.nl of 06 - 557 903 78 

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Hybride werken anno 2022: Het corporate brein

    Waarvoor gaan we nog naar kantoor en hoe zorgen we ervoor dat we goed blijven samenwerken?

    Collegereeks start op 18 januari

    Meer informatie
  • Hybride werken anno 2022

    Optimaal samenwerken in het (post?)Corona tijdperk

    Online college op 25 januari van 15.00 - 17.00

    Meer informatie
  • In gesprek met je ouders (met Rene Diekstra)

    Handleiding voor je belangrijkste interview

    Vooraankondiging - laatste week van februari

    Meer informatie
"We spend a lot of time teaching leaders what to do. We don’t spend enough time teaching leaders what to stop." Marshall Goldsmith