Breinkunde in het onderwijs - livestream van 9 colleges € 995,-

Breinkunde in het onderwijs - livestream van 9 colleges € 995,-

Neuropsychologische factoren in talentontwikkeling, leren en gedrag

Leg je oor te luister bij de wetenschap en reken af met neuromythen en andere fabeltjes

De neurowetenschap is één van de snelst groeiende wetenschappen van de afgelopen jaren. In sneltreinvaart wordt er steeds meer bekend over de werking van het brein en het functioneren van mensen. En daarmee komt er spectaculaire kennis bovendrijven over talent, leren, creativiteit en het geheugen.

Aan de andere kant zijn er ook steeds meer zelfverklaarde trainers en coaches die advies geven zonder stevig wetenschappelijk fundament. Als het om het brein gaat is dat vaak niet terecht. Kortom, leg je oor te luisteren bij de wetenschap en reken af met allerlei neuromythen. Breinkunde in het onderwijs: 9 colleges onder het motto "Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht" 

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 995,00 (excl. BTW)
Datum:
5 dec. 2021 t/m 6 dec. 2021
Tijd:
16:00 - 19:00
Groepsarrangement:
Meer informatie aanvragen
Direct aanmelden Bekijk de brochure

De kans dat je goed bent opgeleid in de hersenwetenschap is klein en dat is jammer, want deze kennis raakt je vak recht in haar hart. Tijdens de collegereeks Breinkunde in het onderwijs krijg je in 9 colleges onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe zijn onze hersenen opgebouwd? (incl. practicum met schapenhersenen) 
  • Hoe leert ons brein nou eigenlijk?
  • Welke rol speelt context bij leren?
  • Hoe komt het dat er steeds meer jongeren depressief raken? Hoe kunnen we als docenten vroegtijdige signalen hiervan opvangen en hoe kunnen we bijdragen aan preventie?
  • Wat doet digitalisering met ons brein?
  • Hoe leiden we leerlingen op voor de toekomst?
  • Wat maakt een goede docent tot een excellente docent?
  • Wat zijn de 10 grootste leugens over leren en doceren?

Steeds meer zien we zorgwekkende cijfers verschijnen over de gevolgen van stress onder jongeren, soms vertaald in burn-outcijfers, depressiecijfers, zelfmoordcijfers, absenteïsmecijfers,... Cijfers die in Nederland en Vlaanderen trouwens weer aan het stijgen zijn.

Zijn jongeren extra kwetsbaar? En wat kunnen we doen om depressie onder jongeren te voorkomen? 

Welke rol speelt Corona?

Leren is geen geïsoleerde cognitieve gebeurtenis in de hersenen van de lerende; wij zijn echt veel meer dan ons brein! Het leerproces is te vergelijken met het bouwen van een huis. Voor de bouw van het ideale droomhuis is interactie tussen architect en aannemer essentieel. Leren komt ook tot stand door interactie. Enerzijds is er de lerende met zijn/haar persoonlijk leervermogen, zoals de genetica en de daarmee samenhangende persoonskenmerken. Anderzijds is er de context waarin en de condities waaronder een persoon probeert te leren. Bij context kun je denken aan de omgeving waarin het leren plaatsvindt: de school, de werkplek of het dagelijkse leven. Bij condities gaat het om zaken als voeding, stress en beweging. Dit zijn variabelen die rechtstreeks de biopsychologie van de lerende beïnvloeden.

Deze sessie belicht wat de belangrijkste componenten zijn van mentale veerkracht en hoe deze in te zetten om gezwind om te gaan met verandering en stress. Verwacht een eyeopener die duidelijk maakt dat investeren in je eigen veerkracht leidt tot meer productiviteitenergie en geluk. Met de bestseller Mentaal Kapitaal als rode draad leer je hoe je brein precies werkt en ontdek je technieken om je brein te versterken. Tijdens een 48-uren uitdaging ga je alvast een aantal tips uittesten.

Altijd online en bereikbaar zijn, multitasken, negatieve stress en slaapgebrek: ons brein en zeker dat van jongeren staat meer dan ooit onder druk - met dramatische gevolgen voor onze creativiteit, gezondheid en concentratie.

Doordat ze hun brein onvoldoende kennen doen slimme mensen domme dingen, zo stelt Theo Compernolle. Theo is niet tegen nieuwe techniek, maar wel tegen de manier waarop we ermee omgaan. en dat geldt voor zowel docenten als leerlingen!

Het geheugen is essentieel voor intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, identiteit en tijdsbesef, stelt hoogleraar Douwe Draaisma. Toch is de waarde van de ‘opslagcapaciteit’ van ons brein door de eeuwen heen gedaald. Vroeger was een goed geheugen een teken van intellect, terwijl je tegenwoordig niet meer scoort met het onthouden van kennis (tv-quizzen daargelaten). Daar hebben we internet toch voor?! Wie nu verschil wil maken, doet dat met creativiteit, originaliteit en innovatie. Maar wees dan wel alert op cryptomnesie!

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”.

Leren hoe het brein werkt is van grote waarde in het onderwijs, zodat de potentie in al die jonge koppies zo goed mogelijk tot wasdom komt. Maar welk verschil kan een docent eigenlijk maken? Wetenschapper en psycholoog Diekstra – emeritus-hoogleraar psychologie University College Roosevelt en vigerend lector Jeugd en Opvoeding en adviseur Jeugdbeleid in Den Haag – houdt het onderwijs een spiegel voor, want: de mens die we zelf zijn, heeft grote invloed op de mensen die we opleiden. Daarom zijn zelfbewustzijn, zelfcontrole, sociaal bewustzijn, relatievaardigheden en het vermogen om ethisch verantwoorde beslissingen te nemen de ‘skills for life’ die in het repertoire van elke leerkracht horen te zitten.

Vrije rol voor hoogleraar Paul Kirschner - verrassend verfrissend college. Ons brein houdt niet van verassingen, maar oefen je er maar een keer in.

Tipje van de sluier:

  • de 10 hoofdzonden van didactiek
  • hoe kan je als leerkracht leren ondersteunen?
  • hoe leren geboren wordt

en veel meer...

De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling.

In dit college betoogt prof. dr. Maarten Vansteenkiste, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hulpverleners de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer echter deze behoeftes ondermijnd worden, vertraagt hun groei en wordt psychopathologie in de hand gewerkt. De auteur licht toe hoe kinderen die deze vitamines krijgen nieuwsgierig en geboeid door het leven gaan. Bovendien luisteren ze eerder uit vrije wil dan omdat het moet. 

Tijdens dit college komt alles nog eens samen. Je krijgt een college over de anatomie van ons brein, over de opbouw, de werking en waar het mis kan gaan.  Dit laatste college bestaat niet alleen uit theorie, maar bestaat ook uit een practicumgedeelte waarin je een live ontleding van het brein gaat zien

calendar Zet dit programma in je agenda!

Direct aanmelden Bekijk de brochure
Dr. Tom Pattij

Dr. Tom Pattij

Functie:
associate professor
Bedrijf:
VU Medisch Centrum

Tom heeft een passie voor de schoonheid van het brein en dat deelt hij maar wat graag met zijn publiek

Prof. dr. Renate de Groot

Prof. dr. Renate de Groot

Functie:
Hoogleraar Biopsychologie
Bedrijf:
Faculteit Psychologie en onderwijswetenschappen (Welten-instituut) Open Universiteit

Prof. dr. Renate de Groot is professor 'Biopsychology of Learning' aan de Open Universiteit van Nederland. Renate doet onderzoek naar determinanten die het leervermogen en de cognitie beïnvloeden.

Prof. dr. Douwe Draaisma

Prof. dr. Douwe Draaisma

Functie:
Bijzonder hoogleraar van de geschiedenis van de psychologie
Bedrijf:
Rijksuniversiteit Groningen

Draaisma publiceerde o.a. over het autobiografisch geheugen.

Dr. Elke Geraerts

Dr. Elke Geraerts

Functie:
Partner Better Minds at work, keynote speaker
Bedrijf:
Better Minds at Work

Elke is neuropsycholoog en een zeer bevlogen docent. Hier spreekt een vrouw die haar passie heeft gevonden! Elke heeft als missie om mensen en organisaties te helpen om continu te investeren in hun mentaal kapitaal.

Drs. Michael Portzky

Drs. Michael Portzky

Functie:
Neuropsycholoog en psychodiagnosticus
Bedrijf:
Psychiatrisch Centrum Gent-Sleidinge

Michael Portzky studeerde af aan de Gentse Universiteit als klinisch psycholoog. Hij specialiseerde zich nadien in de neuropsychologie.

Prof. dr. Maarten Vansteenkiste

Prof. dr. Maarten Vansteenkiste

Functie:
Hoogleraar
Bedrijf:
UGent

Hij wilde als kind bakker worden....

Prof. dr. Theo Compernolle

Prof. dr. Theo Compernolle

Functie:
Adjunct Professor at the CEDEP European Centre for Executive Development
Bedrijf:
Insead Fontainebleau

Theo Compernolle is een internationaal gerespecteerd wetenschapper, consultant en docent op het gebied van stress en het brein. Zijn stijl is uniek: met humor en flair. Hij is kerndocent aan het vermaarde INSEAD Fontainebleau.

Prof. dr. René Diekstra

Prof. dr. René Diekstra

Functie:
Emeritus hoogleraar Psychologie
Bedrijf:
Roosevelt Academy

René F.W. Diekstra is auteur van ruim 200 internationale wetenschappelijke tijdschriftpublicaties, richtte het blad Psychologie Magazine op en introduceerde de cognitieve gedragstherapie in ons land.

prof. dr. Paul Kirschner

prof. dr. Paul Kirschner

Functie:
emeritus hoogleraar onderwijspsychologie
Bedrijf:
Open Universiteit

Prof. dr. Paul A. Kirschner is hoogleraar Onderwijspsychologie en directeur van het FEEEL

prof. dr. Theo Compernolle

Van brokkelbrein naar focus - over aandacht, social media en het brein

prof. dr. Theo Compernolle

Hoe kan een docent zijn leerlingen helpen hun brokkelbrein de baas te worden?
Appjes, berichtjes, online gaming, filmpjes delen – social media zijn fantastisch, zeker voor een adolescent. Maar diezelfde social media verstoren vaak de noodzakelijke aandacht én echte pauzes tijdens onderwijs en huiswerk. Gevolg: een brokkelbrein en negatieve invloed op leren.
De auteurs laten zien hoe drie breinnetwerken uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Maar bovenal geven zij docenten tips om die balans te herstellen zodat aandacht makkelijker vast te houden is. Dit doen zij aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke bevindingen en meer dan vijftig praktijkvoorbeelden. Inclusief zes didactische breinprincipes en een voorbeeldles voor leerlingen over social media en het brein.
Lees dit kleurrijke boek en ontdek:
• hoe een ‘echte’ micro-pauze, ook tijdens de les, zorgt voor betere aandacht;
• hoe je leerlingen kunt leren focussen en waarom aandachtsrituelen werken;
• hoe je net als app-ontwikkelaars dopamine kunt laten stromen in de les;
• waarom social media door de 4 G’s het adolescentenbrein zo boeien.
Gerjanne Dirksen is de oprichter van het BCL Instituut, grondlegger van de zes breinprincipes en auteur van onder andere Breindidactiek.
Theo Compernolle, voormalig hoogleraar, is een internationaal gerespecteerd docent op het vlak van stress en brein en auteur van onder andere Ontketen je brein.
Gertie Verreck is directeur van het BCL Instituut. Het instituut dat workshops, opleidingen en lezingen verzorgt over breinleren en breinleiderschap.

Tijd
De colleges vinden plaats op maandag. 

Alle colleges starten om 16.00 uur en eindigen om 19.00 uur. Tijdens de colleges is er om 17.15 uur een half uur pauze

Locatie

De colleges vinden plaats in het Techniek Innovatie Huis, Tinwerf 14 in Den Haag. De colleges worden door een professioneel team live gestreamed. Je krijgt hiervoor een persoonlijke, niet overdraagbare link per mail toegezonden.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Hybride werken anno 2022: Het corporate brein

    Waarvoor gaan we nog naar kantoor en hoe zorgen we ervoor dat we goed blijven samenwerken?

    Collegereeks start op 16 december

    Meer informatie
“Lead from the back — and let others believe they are in front.” Nelson Mandela