Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Je bekijkt berichten over het onderwerp Psychologie.

Leiding geven = feedback geven

Leiding geven = feedback geven

Column - Maar liefst 91 procent van de leidinggevenden meent te beschikken over coachende kwaliteiten. Maar in de ogen van hun werknemers scoren zij als coach gemiddeld een mager zesje. Goed coachen begint met goed feedback geven. Lees verder

‘Verrijk de omgeving van het jonge brein’

‘Verrijk de omgeving van het jonge brein’

Collegereflectie Erik Scherder - Hoe zou het onderwijs uitpakken als we leerlingen actiever laten bewegen en bijdragen aan hun muzikale ontwikkeling? Lees verder

Margriet Sitskoorn: Hersenonderzoek voor een betere wereld

Margriet Sitskoorn: Hersenonderzoek voor een betere wereld

Margriet Sitskoorn kreeg na een lezing steevast de vraag: hoe kunnen we ons brein ontwikkelen? In haar nieuwste boek geeft ze antwoord. ‘Eigenlijk is een betere wereld maken mijn hoofddoel.’ Lees verder

Margriet Sitskoorn over overleven in een VUCA-wereld: Krijg meer controle over je denken en doen

Margriet Sitskoorn over overleven in een VUCA-wereld: Krijg meer controle over je denken en doen

Als hoogleraar klinische neuropsychologie weet Margriet Sitskoorn precies welk gedrag je moet vertonen om succesvol te zijn in je leven en je werk. Ze schreef een boek over hoe je dat voor elkaar krijgt. Een gesprek. Lees verder

Goed handen leren wassen (4/10)

Goed handen leren wassen (4/10)

Collegereflectie - Leon van Eijndhoven volgt de reeks ‘Verandermanagement’. Lees hier zijn verslag van het vierde college: ‘Ben Tiggelaar over Veranderpsychologie'. Lees verder

Pleidooi voor geluk (zónder druk)

Pleidooi voor geluk (zónder druk)

Collegereflectie - Hoogleraar Ap Dijksterhuis is de specialist in de psychologie van het onbewuste. Hij legt zich toe op een speciale missie: hij streeft naar een gelukkiger samenleving door geluk als uitgangspunt te nemen voor management en voor politiek beleid en óók door geluk te onderwijzen. Lees verder

Durf brengt leiders naar de top, nederigheid houdt ze daar

Durf brengt leiders naar de top, nederigheid houdt ze daar

Collegereflectie - Als specialist in verandermanagement en emotionele intelligentie is Herman van den Broeck ervan overtuigd dat krachtige leiders mensen zijn die beseffen dat elke barst nieuw licht laat schijnen. Hij ontdekte zeven kenmerken die bijdragen aan ‘beyondership’: uitstijgen boven gemiddeld leiderschap. Lees verder

Ontplooiing in neuropsychologisch perspectief

Ontplooiing in neuropsychologisch perspectief

Collegereflectie - Steun, sturing en inspiratie zijn voor neuropsycholoog Jelle Jolles sleutelwoorden in de ontplooiing van de mens. We beschikken over een enorm potentieel, stelt Jolles, alleen komt dat pas tot uiting als de omgeving – inclusief het onderwijs – ons voldoende stimuleert. Lees verder

20 Behaviors even the most successful people need to stop

20 Behaviors even the most successful people need to stop

Blog door Marshall Goldsmith - One of the greatest lessons Peter Drucker taught me is this: “We spend a lot of time helping leaders learn what to do. We do not spend enough time teaching leaders what to stop. Half of the leaders I have met don’t need to learn what to do. They need to learn what to stop.” Lees verder

Breinverscheidenheid in het onderwijs

Breinverscheidenheid in het onderwijs

Dick Swaab is een voorstander van gedifferentieerd onderwijs. Hij geeft toe dat zoiets lastig klassikaal is te organiseren, met al die verschillende breinen, maar onderwijs is het meest kansrijk door zoveel mogelijk aan te sluiten bij het karakter van leerlingen. Die ‘harde schijf’ heeft immers grote invloed op het niveau, de ontwikkeling en de belangstelling, terwijl een karakter in de kern nauwelijks verandert, stelt de arts/neurobioloog op basis van zijn hersenonderzoeken. Toch benoemd ook hij de zin van leren en stimuleren: haal eruit wat erin zit. Lees verder

"Change comes from feeling. Put feeling first." Dan Heath (Amerikaanse verander-goeroe)