Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Je bekijkt berichten over het onderwerp Psychologie.

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”. Lees verder

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Het onderwijs staat voor de uitdaging om leerlingen op te leiden, maar waartoe eigenlijk? Wat jongeren later ook gaan doen in het leven, volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn helpt een goed ontwikkelde prefrontale cortex hen om een wijs mens te worden en succesvol te zijn. Daar ligt een taak voor het onderwijs, want uitgerekend deze ‘topmanager van het brein’ ontwikkelt zich volop tijdens de middelbareschooltijd en studiejaren. Lees verder

De eigen spelregels van het geheugen

De eigen spelregels van het geheugen

Het geheugen is essentieel voor intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, identiteit en tijdsbesef, stelt hoogleraar Douwe Draaisma. Toch is de waarde van de ‘opslagcapaciteit’ van ons brein door de eeuwen heen gedaald. Lees verder

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Zijn we massaal slaaf van onze smartphones en tablets? Of willen we zelf meester blijven door digitale mogelijkheden heel bewust toe te passen? Theo Compernolle daagt ons uit om online technologie op een slimme, doelgerichte manier in te zetten. Lees verder

Het puberbrein en onderwijs: een studie op zich

Het puberbrein en onderwijs: een studie op zich

Het duurde een poosje voordat hersenwetenschappers zich aan het complexe puberbrein waagden. Eveline Crone specialiseerde zich juist wegens de ‘fascinerende inconsistentie’ van deze levensfase in de adolescentie. Als hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie gebruikt ze herseninzichten om pubergedrag vanuit de psychologie te begrijpen. Haar bevindingen passen dan ook uitstekend in de collegereeks Breinkunde in het Onderwijs. Lees verder

Connectiviteit in het brein bepalend voor leren

Connectiviteit in het brein bepalend voor leren

De kracht van het brein schuilt in neurale netwerken, zo blijkt uit het college van klinisch neuropsycholoog Jos Hendriksen. We worden geboren met zo’n 86 biljoen neuronen en bij het opgroeien ontstaan vervolgens allerlei verbindingen in onze bovenkamers. Die connectiviteit is volgens Hendriksen de kern van leren en ontwikkelen. Dat biedt kansen, zeker in het onderwijs… Lees verder

Four bad habits of super-smart leaders

Four bad habits of super-smart leaders

Artikel door Marshall Goldsmith - "In my role as an executive coach, I have had the opportunity to work with more than 150 major chief executives. As a group, they would score well above the norm on any standard definition of intellectual intelligence. Although, like any group, chief executives may do stupid things, they are seldom stupid people." Lees verder

Creativiteit krijg je niet voor niks

Creativiteit krijg je niet voor niks

Creativiteit is een begrip dat veel gebruikt wordt. Er zijn dan ook veel tips en trucs in omloop voor creatief denken en handelen. Soms werken ze, maar vaak ook niet. Lees verder

Het merk als karakter: bouwen op consistent gedrag

Het merk als karakter: bouwen op consistent gedrag

Collegereflectie 'Organisatiecultuur en gedrag' - Wie zijn we als organisatie en hoe staan wij in de wereld? Deze kernvragen zijn voor Marc van Eck het uitgangspunt voor internal branding, want net als mensen hebben ook merken een karakter. Lees verder

Loyaal aan werkgever? Mwah…

Loyaal aan werkgever? Mwah…

Stel, je bent niet happy in je relatie. Dan kun je allerlei dingen doen, van niks tot vertrekken. Volgens psychologen zijn de mogelijke reacties te groeperen langs twee dimensies. Aan de ene kant zijn er reacties die de relatie helpen in stand houden, aan de andere kant reacties die de relatie bedreigen. Daarnaast is onderscheid te maken tussen enerzijds actieve, anderzijds passieve reacties. Lees verder

“Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision.” Peter Drucker