Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Je bekijkt berichten over het onderwerp Persoonlijke effectiviteit.

Attention management in drie stappen

Attention management in drie stappen

Afstappen van timemanagement lijkt misschien radicaal, maar voor ons brein is het bijna zeker de beste beslissing. Lees verder

Ik had moed nodig om ontslag te nemen. Ik had me met hart en ziel verbonden aan de organisatie waar ik werkte....

Ik had moed nodig om ontslag te nemen. Ik had me met hart en ziel verbonden aan de organisatie waar ik werkte....

Er is moed voor nodig om die nieuwe stap te zetten en werkelijk van start te gaan volgens je eigen koers. Lees verder

De 47-procentregel - de aanwezige tijd beter benutten

De 47-procentregel - de aanwezige tijd beter benutten

Investeren in aanwezige en afwezige tijd 47 procent van de tijd zijn we er met ons hoofd niet bij, maar verkeren we in een soort van 'onbewuste toestand van bewustzijn'. Voor werkgevers.... Lees verder

Toon Gerbrands over het succes van de 5 levenskamers

Toon Gerbrands over het succes van de 5 levenskamers

"Een goed gevulde agenda, maar niet té druk..." Lees verder

Wat is succes voor jouw organisatie?

Wat is succes voor jouw organisatie?

De mensen achter voetbalclub PSV weten precies waarvoor ze zich inspannen. Om het beoogde succes mogelijk te maken, is ook het team rondom de spelers volledig ingericht op het leveren van prestaties. “Als je weet wat voor jouw organisatie succes is, wordt het makkelijker om beslissingen te nemen”, stelt PSV-directeur Toon Gerbrands. “Een topsportcultuur is niet voor elke organisatie weggelegd, maar wie werkelijk prestaties wil leveren, moet linksom of rechtsom aan de bak.” Lees verder

Ik ben geregeld online op de WC

Ik ben geregeld online op de WC

Herkenbaar? Doe hieronder de test en kijk hoe het met jou onlineverslaving gesteld is. Hoe meer “ja’s” je antwoord hoe meer je de efficiëntie en effectiviteit van je werk kunt verhogen. Lees verder

Waaraan herken je een professionele psycholoog?

Waaraan herken je een professionele psycholoog?

Waaraan herken je een professionele psycholoog? Dat is een heel moeilijke vraag want ik heb bij herhaling in diverse media gewaarschuwd dat de scheidingslijn tussen charlatanisme en verantwoord psycholoog zijn wel erg dun is. Ik gebruik voor mezelf drie criteria: Lees verder

Acht goede redenen om vooral gestrest te blijven.

Acht goede redenen om vooral gestrest te blijven.

Iedereen weet dat negatieve stress slecht is voor de lichamelijke en psychologische gezondheid en voor het sociaal functioneren. Toch blijft een meerderheid zich stressen. Er moeten dus wel hele goede redenen zijn waarom mensen dit zichzelf blijven aandoen. Of is stress een gemakkelijke reden om je achter dingen te verschuilen? In deze blog kun je acht goede redenen, -
met een knipoog - vinden om vooral gestrest te blijven, volgens het boek van Theo Compernolle, Stress: Vriend en Vijand. Lees verder

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Van leiders wordt verwacht dat ze inspireren. Het veronderstelt actorschap: de wil en mogelijkheid om zelf vorm te geven aan je eigen leven. Dit vraagt om het hanteren van de existentiële spanning tussen het ‘ik’ en ‘de ander’. We zijn gemeenschapsdieren, we leven in groepen. Lees verder

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”. Lees verder

"We spend a lot of time teaching leaders what to do. We don’t spend enough time teaching leaders what to stop." Marshall Goldsmith