Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Je bekijkt berichten over het onderwerp Management.

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Van leiders wordt verwacht dat ze inspireren. Het veronderstelt actorschap: de wil en mogelijkheid om zelf vorm te geven aan je eigen leven. Dit vraagt om het hanteren van de existentiële spanning tussen het ‘ik’ en ‘de ander’. We zijn gemeenschapsdieren, we leven in groepen. Lees verder

Veranderen? Schrap 60 procent van je wensenlijst

Veranderen? Schrap 60 procent van je wensenlijst

De organisatie wil veranderen, de hiërarchie verkleinen, zelfsturende teams instellen: veel bedrijven willen het maar al te graag, maar slagen er lang niet altijd in. Hoe komt dat? Lees verder

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”. Lees verder

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Het onderwijs staat voor de uitdaging om leerlingen op te leiden, maar waartoe eigenlijk? Wat jongeren later ook gaan doen in het leven, volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn helpt een goed ontwikkelde prefrontale cortex hen om een wijs mens te worden en succesvol te zijn. Daar ligt een taak voor het onderwijs, want uitgerekend deze ‘topmanager van het brein’ ontwikkelt zich volop tijdens de middelbareschooltijd en studiejaren. Lees verder

De eigen spelregels van het geheugen

De eigen spelregels van het geheugen

Het geheugen is essentieel voor intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, identiteit en tijdsbesef, stelt hoogleraar Douwe Draaisma. Toch is de waarde van de ‘opslagcapaciteit’ van ons brein door de eeuwen heen gedaald. Lees verder

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Zijn we massaal slaaf van onze smartphones en tablets? Of willen we zelf meester blijven door digitale mogelijkheden heel bewust toe te passen? Theo Compernolle daagt ons uit om online technologie op een slimme, doelgerichte manier in te zetten. Lees verder

'Je moet eerst leren om jezelf te leiden, dan anderen'

'Je moet eerst leren om jezelf te leiden, dan anderen'

Ben je een manager of wil je binnenkort leiding gaan geven aan anderen? ‘Leer dan eerst om leiding te geven aan jezelf’, zegt hoogleraar Gabriël Anthonio. Lees verder

Masterclass Business Model Innovatie - Een verslag

Masterclass Business Model Innovatie - Een verslag

Het programma van de tweedaagse masterclass liet al direct zien dat het 2 volle dagen zouden worden onder de bezielende leiding van 3 ervaren trainers, Strategy Designers, met één gemeenschappelijk doel: betere business realiseren! Lees verder

Gaat u nog naar het ziekenhuis in 2030?

Gaat u nog naar het ziekenhuis in 2030?

eHealth maakt dat zorg sneller, beter en goedkoper wordt geleverd dan welke vorm van reguliere zorg dan ook. Dicht bij de patiënt. Zonder enig gebouw en gebruik makend van de bestaande infrastructuur. Lees verder

The gentle art of reperceiving

The gentle art of reperceiving

Traditionele strategie gaat ervan uit dat de wereld om ons heen stabiel en voorspelbaar is. De hedendaagse tijd wordt echter het best gekarakteriseerd door turbulentie, onzekerheid, ambiguïteit en disruptie. Lees verder

“Lead from the back — and let others believe they are in front.” Nelson Mandela