Blog Focus Learning Journeys
Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!
Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl
Waaraan herken je een professionele psycholoog? Dat is een heel moeilijke vraag want ik heb bij herhaling in diverse media gewaarschuwd dat de scheidingslijn tussen charlatanisme en verantwoord psycholoog zijn wel erg dun is. Ik gebruik voor mezelf drie criteria: Lees verder
Iedereen weet dat negatieve stress slecht is voor de lichamelijke en psychologische gezondheid en voor het sociaal functioneren. Toch blijft een meerderheid zich stressen. Er moeten dus wel hele goede redenen zijn waarom mensen dit zichzelf blijven aandoen. Of is stress een gemakkelijke reden om je achter dingen te verschuilen? In deze blog kun je acht goede redenen, -
met een knipoog - vinden om vooral gestrest te blijven, volgens het boek van Theo Compernolle, Stress: Vriend en Vijand. Lees verder
Van leiders wordt verwacht dat ze inspireren. Het veronderstelt actorschap: de wil en mogelijkheid om zelf vorm te geven aan je eigen leven. Dit vraagt om het hanteren van de existentiële spanning tussen het ‘ik’ en ‘de ander’. We zijn gemeenschapsdieren, we leven in groepen. Lees verder
De organisatie wil veranderen, de hiërarchie verkleinen, zelfsturende teams instellen: veel bedrijven willen het maar al te graag, maar slagen er lang niet altijd in. Hoe komt dat? Lees verder
Commerciële bedrijven versus maatschappelijke organisaties. Het is als sport versus spel. Profit is keiharde sport, met spelregels een afgebakend speelveld en aan het einde een winnaar of verliezer. Lees verder
Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”. Lees verder
Het onderwijs staat voor de uitdaging om leerlingen op te leiden, maar waartoe eigenlijk? Wat jongeren later ook gaan doen in het leven, volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn helpt een goed ontwikkelde prefrontale cortex hen om een wijs mens te worden en succesvol te zijn. Daar ligt een taak voor het onderwijs, want uitgerekend deze ‘topmanager van het brein’ ontwikkelt zich volop tijdens de middelbareschooltijd en studiejaren. Lees verder
Het geheugen is essentieel voor intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, identiteit en tijdsbesef, stelt hoogleraar Douwe Draaisma. Toch is de waarde van de ‘opslagcapaciteit’ van ons brein door de eeuwen heen gedaald. Lees verder
Zijn we massaal slaaf van onze smartphones en tablets? Of willen we zelf meester blijven door digitale mogelijkheden heel bewust toe te passen? Theo Compernolle daagt ons uit om online technologie op een slimme, doelgerichte manier in te zetten. Lees verder
Het duurde een poosje voordat hersenwetenschappers zich aan het complexe puberbrein waagden. Eveline Crone specialiseerde zich juist wegens de ‘fascinerende inconsistentie’ van deze levensfase in de adolescentie. Als hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie gebruikt ze herseninzichten om pubergedrag vanuit de psychologie te begrijpen. Haar bevindingen passen dan ook uitstekend in de collegereeks Breinkunde in het Onderwijs. Lees verder