Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Acht goede redenen om vooral gestrest te blijven.

Acht goede redenen om vooral gestrest te blijven.

Iedereen weet dat negatieve stress slecht is voor de lichamelijke en psychologische gezondheid en voor het sociaal functioneren. Toch blijft een meerderheid zich stressen. Er moeten dus wel hele goede redenen zijn waarom mensen dit zichzelf blijven aandoen. Of is stress een gemakkelijke reden om je achter dingen te verschuilen? In deze blog kun je acht goede redenen, -
met een knipoog - vinden om vooral gestrest te blijven, volgens het boek van Theo Compernolle, Stress: Vriend en Vijand. Lees verder

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Van leiders wordt verwacht dat ze inspireren. Het veronderstelt actorschap: de wil en mogelijkheid om zelf vorm te geven aan je eigen leven. Dit vraagt om het hanteren van de existentiële spanning tussen het ‘ik’ en ‘de ander’. We zijn gemeenschapsdieren, we leven in groepen. Lees verder

Veranderen? Schrap 60 procent van je wensenlijst

Veranderen? Schrap 60 procent van je wensenlijst

De organisatie wil veranderen, de hiërarchie verkleinen, zelfsturende teams instellen: veel bedrijven willen het maar al te graag, maar slagen er lang niet altijd in. Hoe komt dat? Lees verder

Jaap Boonstra: Veranderen in de non profit - 'Lastig, complex en ongrijpbaar'

Jaap Boonstra: Veranderen in de non profit - 'Lastig, complex en ongrijpbaar'

Commerciële bedrijven versus maatschappelijke organisaties. Het is als sport versus spel. Profit is keiharde sport, met spelregels een afgebakend speelveld en aan het einde een winnaar of verliezer. Lees verder

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”. Lees verder

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Het onderwijs staat voor de uitdaging om leerlingen op te leiden, maar waartoe eigenlijk? Wat jongeren later ook gaan doen in het leven, volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn helpt een goed ontwikkelde prefrontale cortex hen om een wijs mens te worden en succesvol te zijn. Daar ligt een taak voor het onderwijs, want uitgerekend deze ‘topmanager van het brein’ ontwikkelt zich volop tijdens de middelbareschooltijd en studiejaren. Lees verder

De eigen spelregels van het geheugen

De eigen spelregels van het geheugen

Het geheugen is essentieel voor intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, identiteit en tijdsbesef, stelt hoogleraar Douwe Draaisma. Toch is de waarde van de ‘opslagcapaciteit’ van ons brein door de eeuwen heen gedaald. Lees verder

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Zijn we massaal slaaf van onze smartphones en tablets? Of willen we zelf meester blijven door digitale mogelijkheden heel bewust toe te passen? Theo Compernolle daagt ons uit om online technologie op een slimme, doelgerichte manier in te zetten. Lees verder

Het puberbrein en onderwijs: een studie op zich

Het puberbrein en onderwijs: een studie op zich

Het duurde een poosje voordat hersenwetenschappers zich aan het complexe puberbrein waagden. Eveline Crone specialiseerde zich juist wegens de ‘fascinerende inconsistentie’ van deze levensfase in de adolescentie. Als hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie gebruikt ze herseninzichten om pubergedrag vanuit de psychologie te begrijpen. Haar bevindingen passen dan ook uitstekend in de collegereeks Breinkunde in het Onderwijs. Lees verder

Connectiviteit in het brein bepalend voor leren

Connectiviteit in het brein bepalend voor leren

De kracht van het brein schuilt in neurale netwerken, zo blijkt uit het college van klinisch neuropsycholoog Jos Hendriksen. We worden geboren met zo’n 86 biljoen neuronen en bij het opgroeien ontstaan vervolgens allerlei verbindingen in onze bovenkamers. Die connectiviteit is volgens Hendriksen de kern van leren en ontwikkelen. Dat biedt kansen, zeker in het onderwijs… Lees verder

"We spend a lot of time teaching leaders what to do. We don’t spend enough time teaching leaders what to stop." Marshall Goldsmith