Ondernemer moet denken als ontwerper

“Innovatie en strategie blijven een ondergeschoven kindje”, zegt Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc., een internationaal strategie design bureau dat grote internationale organisaties helpt bij het bedenken van nieuwe strategieën en business modellen. 

Het bedrijf werkt niet volgens het ‘uurtje factuurtje’ principe maar met vaste tarieven. “We leveren ook geen lange rapporten, maar maken het concreet en eenvoudig implementeerbaar met visuele instrumenten. Dat het vaak fout gaat met het ontwikkelen van nieuwe business modellen heeft alles te maken met het feit dat bedrijven niet de tijd nemen en niet het goede gereedschap hebben om het te doen. In onze sessies met organisaties gebruiken we onder andere het Business Model Canvas.”

Samen met bedenker Alexander Osterwalder bracht Van der Pijl een boek uit, inmiddels een wereldwijde bestseller, over het model dat in negen bouwstenen aangeeft hoe je waarde toevoegt voor je klant. Van der Pijl: “Om je business model te begrijpen, te optimaliseren en op een structurele manier te innoveren heb je overzichtelijke visuele informatie nodig. Niemand zit meer te wachten op vuistdikke rapporten. Nu zie je nog vaak dat het denken over het business model onder business planning wordt gebracht. Maar het gaat niet om het heen en weer sturen van Excel sheets, maar om het voeren van gedegen discussies over waar waarde voor de klant gecreëerd kan worden. Door hierbij gebruik te maken van visuele tools kun je als ondernemer of investeerder makkelijker je verhaal in kaart brengen en overbrengen.”

Denk na over je volgende business model

Bedrijven moeten steeds transparanter zijn. Anders gaat de klant naar de concurrent. Grote bedrijven kunnen in korte tijd verdwijnen. Wat zegt dat? “Neem de tijd om na te denken over een volgend business model”, adviseert Van der Pijl. “Stel je bent uitgever, en je inkomsten op advertenties lopen terug. Je kunt zo door blijven gaan en het hoofd boven water houden, maar veel beter is om te kijken naar de toekomst.” Volgens Van der Pijl zijn ondernemers en investeerders de personen bij uitstek om dit proces aan te jagen. “Ondernemers hebben vaak een duidelijke visie, een winnende ambitie. De investeerders bekijken dit proces meer vanuit de financiële kant en kunnen de relevantie duiden.”

Prototypes

Wie stilzit wordt ingehaald, maar de veranderingen gaan volgens Van der Pijl niet zo snel als weleens wordt beweerd. “Als we sessies doen met bedrijven, dan werken we ook aan het in kaart brengen van hun visie. Dit wordt altijd gewaardeerd, maar het concreet maken en een punt op de horizon zetten is moeilijk. Dat heeft ook weer te maken met het gebruik van het juiste gereedschap. Als je bij een complex bedrijf probeert te begrijpen hoe zij hun geld verdienen kan dat heel moeilijk zijn. Neem bijvoorbeeld een bedrijf als Endemol. Toch is het mogelijk om met het Business Model Canvas in één oogopslag te kunnen zien wat er mogelijk is als Endemol besluit om het anders te gaan doen en geen televisieprogramma’s meer gaat produceren. Wat dat betreft moet een ondernemer meer als ontwerper te werk gaan. Ontwikkel prototypes en leer je werknemers om ook als ontwerper te denken. Innovatie ontstaat niet in de boardroom maar op de werkvloer.”

‘Ga het gesprek met je klant aan’

Volgens Van der Pijl wordt er nog steeds teveel gedacht vanuit het optimaliseren van de processen van het bedrijf zelf, ‘terwijl je vanuit het perspectief van de klant het waarschijnlijk nooit zo zou hebben aangepakt. Een goed voorbeeld is de betaalpas. Tijdens een project bij een grote bank in België kwam ik er achter dat veel grote banken het proces rondom het leveren van een nieuwe bankpas proberen te optimaliseren. Bij voorkeur moet dit binnen een dag gebeuren, bijvoorbeeld als een klant de bankpas kwijt is en weer zo snel mogelijk wilt kunnen betalen. Als je met de klant zou praten, dan kom je er achter dat die veel liever met zijn mobiel zou willen betalen. Het krijgen van nieuwe inzichten via de klant is iets wat veel bedrijven nog veel te weinig doen. Ga dus echt het gesprek met je klant aan. Zo voeg je als organisatie waarde toe.”

___________________________________________________________________________________________________

Patrick van der Pijl live in actie zien?
Focus Conferences organiseert in samenwerking met Business Models Inc de masterclass-reeks ‘How to design better business’, onder leiding van Patrick van der Pijl. Tijdens deze masterclasses combineert u het business model canvas met andere innovatie technieken en visuele tools, om tot een vernieuwende strategie en innovatief business model te komen waarmee uw organisatie in de toekomst succesvol is.

Geschreven door International Zakendoen op 29 december 2015

Gerelateerde evenementen

"We spend a lot of time teaching leaders what to do. We don’t spend enough time teaching leaders what to stop." Marshall Goldsmith