Hoe ‘LEAN’ is uw organisatie?


Bij LEAN organisaties draait het om denken vanuit toegevoegde waarde voor de klant, het elimineren van verspilling – van tijd, geld, talenten van medewerkers – en het bouwen van een cultuur van continu verbeteren. Het slagen van LEAN management staat of valt met de kwaliteit en continuïteit van LEAN leiderschap.

Afgelopen dinsdag 9 april inspireerde Huub Torremans, die van LEAN z’n vak heeft gemaakt als partner bij Rijnconsult, de deelnemers aan onze jaarlijkse collegereeks ‘Management van processen’ op Nyenrode. Met een ‘dikke’ 8 als waardering weet ook Huub zelf continu te verbeteren. Hij voorzag in de nodige handvatten en sjablonen om als organisatie zelf met LEAN aan de slag te gaan: praktisch, direct toepasbaar, realistisch en transparant.

Onze deelnemers voorzien u vast van de nodige leerpunten, leest u mee?
• LEAN is eerder een filosofie dan een methodiek. Het is een manier van denken en organiseren.
• Kortom, de mindset van ‘continu verbeteren’ bij alle medewerkers stimuleren is een belangrijk aandachtspunt.
• Kijk eerst in je processtromen welke stappen daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de (interne of externe) klant hebben.
• Creëer eerst een stabiele werkomgeving, stabiele werkprocessen voordat je LEAN doorvoert.
• Beter drie ideeën voor verbetering van je medewerkers doorvoeren dan vier die je zelf als manager hebt bedacht.
• LEAN? Je doet het voor de klant!
• Aandacht voor topmanagement bij implementatie LEAN.
• Ga naar de werkvloer! (daar waar het primaire proces zich afspeelt).
• Luister naar je mensen!
• Blijven verbeteren, niet stoppen na de implementatie.
• Het gaat om houding, gedrag en leiderschap.
• Opleiden – opleiden – opleiden
• Gewoon DOEN! Morgen beginnen!
• Leer van je fouten.
• Zonder standaard geen verbetering.
• LEAN is lastig als niet alle processen benoemd zijn.

Wilt u meer weten hoe uw bedrijf ‘lean’ kan worden?
• Ieder voorjaar organiseren wij de collegereeks ‘Management van Processen’.  U ontdekt in 9 colleges waar de knelpunten in uw organisatie zitten en met welke methodieken u de knelpunten weer stroomlijnt. Ga naar het programma en klik op de button ‘Hou me op de hoogte’. Laat uw gegevens achter en zodra de exacte datum voor 2014 bekend is, laten wij dit u direct weten.

• Wilt u direct aan de slag? Lees dan het boek ‘LEAN voor dummies’. In dit boek leest u hoe u de Lean-filosofieën en -technieken toepast om verspilling terug te dringen en de effectiviteit van uw resources te maximaliseren.

Geschreven door Focus Learning Journeys op 11 april 2013

Gerelateerde evenementen

"Change comes from feeling. Put feeling first." Dan Heath (Amerikaanse verander-goeroe)