Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Nieuwe leiderschap is onomkeerbare trend

Nieuwe leiderschap is onomkeerbare trend

Als je kijkt naar de ontwikkeling van Het Nieuwe Werken, de toenemende belangstelling voor MVO, en de stijgende interesse in (Dienend en Authentiek) Leiderschap kun je constateren je dat er geen sprake is van een hype, maar van een – onomkeerbare – TREND. Lees verder

Investeren in de vorm loont snel

Investeren in de vorm loont snel

Je kunt wel proberen zaken inhoudelijk te veranderen of te interveniëren in het proces dat mensen met elkaar doormaken, maar dat is vrij lastig. Pas in plaats daarvan voor een groep de juiste werkvorm toe en je zult zien dat die mensen ander gedrag gaan vertonen. Lees verder

Weet u wat een oxymoron is?

Weet u wat een oxymoron is?

Donderdag 3 maart startte de collegereeks Strategie 3.0 en het was aan Hoogleraar René ten Bos de eer om te openen met zijn college over ‘Strategisch Denken’. Een van de aanwezige deelnemers schetste een impressie van deze avond. Lees verder

Gevoel voor leiderschap?

Gevoel voor leiderschap?

Het bestuderen van baby's heeft een positief effect, maar dat het bestuurders kan helpen betere bestuurders te worden wist ik nog niet. Is het nu een goed idee om baby’s bloot te stellen aan de bestuurskamers? Lees verder

Laat het onbewuste klantenbrein spreken

Laat het onbewuste klantenbrein spreken

Tegenwoordig definiëren ondernemingen ‘klanttevredenheid’ aan de hand van maatstaven die ze zelf hebben bedacht, zonder te weten wat hun klanten écht bezig houdt. Hier gaat het vaak fundamenteel mis: in de beleving van de onderneming wordt er ‘verbeterd’, in de beleving van de klant doet het er echter niet of nauwelijks toe. Lees verder

Het Nieuwe Werken: Hou het klein en harmonisch

Het Nieuwe Werken: Hou het klein en harmonisch

Een belangrijke valkuil van het Nieuwe Werken is te denken dat het volstaat een nieuw gebouw neer te zetten en/of ICT-platform te introduceren. Deze twee zaken zijn redelijk projectmatig en gebudgetteerd te regelen. Belangrijker, maar ook lastiger is de verandering in houding en gedrag van leiders en medewerkers. Veel organisaties denken ten onrechte dat het gedrag vanzelf en welhaast in één klap verandert als het nieuwe gebouw en/of ICT-systeem in gebruik is genomen. Lees verder

Doelverslaving: doelen hebben ook een destructieve kant

Doelverslaving: doelen hebben ook een destructieve kant

Om te presteren, moet je over een helder doel beschikken. Het lijkt een waarheid als een koe. Wat we echter vaak vergeten, is dat doelen ook een minder aantrekkelijke en zelfs een destructieve kant hebben. Het is dan ook te makkelijk om alleen maar te zeggen: om te presteren, moet je over een helder doel beschikken. Lees verder

Denken in processen: Nu pas echt actueel

Denken in processen: Nu pas echt actueel

Het is tijd geworden om afscheid te nemen van traditionele structuren volgens prof. dr. ing. Teun. W. Hardjono van BPM Consult. Denken in termen van organisaties is een gebrekkig construct geworden. Lees verder

David Allen komt naar Nederland

David Allen komt naar Nederland

U heeft zoveel te doen, maar tegelijkertijd zo weinig tijd. Hoe moet u al uw werkzaamheden (op tijd) afkrijgen? Productiviteitsgoeroe David Allen en schrijver van de wereldwijde bestseller ‘Getting things done’ helpt u verder. Lees verder

Thijs Homan en Jaap Boonstra, de meest praktische hoogleraren

Thijs Homan en Jaap Boonstra, de meest praktische hoogleraren

De 15e hooglerarenreeks Verandermanagement, die van november tot februari plaatsvond op Nyenrode, leverde een groot aantal enthousiaste reacties op. De beoordeling van de reeks was een 8,3 gemiddeld. Voor het eerst onderzochten wij bij de deelnemers welke hoogleraren hen nu echt tot actie hadden aangezet. Lees verder

Enorme drive, passie en humor!