Blog Focus Learning Journeys

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focuslearningjourneys.nl

Managen kwestie van de juiste knoppen vinden - Collegereeks Breinkunde voor managers

Managen kwestie van de juiste knoppen vinden - Collegereeks Breinkunde voor managers

Hoe maak ik deze reflectie aantrekkelijk voor lezers? Volgens de principes van neuromarketing door op de juiste knoppen in het brein te drukken. Maar hoe doe ik dat met een tekst? Plaatjes toevoegen van designertassen en een sexy pin-up? Als het om kopen en consumeren gaat, is het menselijk brein volgens Victor Lamme eenvoudig te bespelen. Toch heb ik de – wellicht naïeve indruk – dat deelnemers aan deze serie zich eerst beraden op hun impulsen. Of zijn we allemaal zo getriggerd door de Focusfolder die zei ‘zonder hersenkennis, géén mensenkennis’ dat we niet anders konden dan meedoen? In dat geval leest u vast verder… of u dat nu wilt of niet. Lees verder

Zijn neuronenzakken in staat tot vijfde revolutie? Collegereeks Breinkunde voor managers

Zijn neuronenzakken in staat tot vijfde revolutie? Collegereeks Breinkunde voor managers

You don’t have to be who you are. Met dit uitdagende citaat eindigde Lone Frank haar betoog over de impact van hersenwetenschap. Volgens de Deense wetenschapsjournalist en neurobioloog gaat hersenonderzoek in de komende decennia een vijfde revolutie veroorzaken. Toch beweerde hersenonderzoeker Jeroen Geurts dat hij en zijn vakgenoten ondanks het vele meten weinig méér weten over de grote vraagstukken van het brein dan 2500 jaar geleden. Hij hield daarom een pleidooi voor neurofilosofie: we hebben de juiste vragen nodig om via hersenwetenschap tot antwoorden te komen. En dán kan die revolutie er zeker komen. Lees verder

College Toekomstverkenningen Philip J. Idenburg

College Toekomstverkenningen Philip J. Idenburg

Philip J. Idenburg heeft een missie: hij wil ertoe bijdragen dat de marketingstrategie van bedrijven meer omgevings- en toekomstgericht wordt. Bedrijven zijn op dit moment vaak naar binnen gericht waardoor ze niet goed voorbereid zijn op de toekomst en groei mislopen. Idenburg probeert hier met zijn scenarioplanningsmethoden iets aan te doen. Tijdens het derde college van de reeks ‘Toekomstverkenning, scenario’s en trends’ van Second Sight en Focus Conferences deelde hij zijn visie. Lees verder

College Toekomstverkenningen: Dr. Patrick van der Duin

College Toekomstverkenningen: Dr. Patrick van der Duin

Een goed idee in het heden betekent niet automatisch een goed idee in de toekomst, wanneer markt, technologie en maatschappij zijn veranderd. Velen zien dan ook het toenemende belang van toekomstvisies, met name in het innovatieproces. Hoe kun je toekomstonderzoek effectief toepassen in besluitvorming en innovatieprocessen? Dr. Patrick van der Duin, Universitair docent ‘Toekomstonderzoek en innovatiemanagement’ bij TU Delft, gaf antwoord tijdens het vijfde college in de collegereeks ‘Toekomstverkenning, scenario en trends’ georganiseerd door Focus Conferences en Secondsight. Lees verder

College Toekomstverkenningen: Jan Nekkers en Wybren Meijer

College Toekomstverkenningen: Jan Nekkers en Wybren Meijer

De toekomst gaat over zekerheid en onzekerheid. Wat kun je voorspellen en wat niet? De toekomst wordt beïnvloedt door trends en ontwikkelingen die we nu al waarnemen. Jan Nekkers en Wybren Meijer van Futureconsult reiken tools aan voor toekomstverkenning tijdens het vierde college in de reeks ‘Toekomstverkenning, scenario’s en trends’, georganiseerd door Second Sight en Focus Conferences. Lees verder

Rick Nieman in gesprek met Lone Frank: Hoe hersenwetenschap de wereld gaat veranderen

Rick Nieman in gesprek met Lone Frank: Hoe hersenwetenschap de wereld gaat veranderen

De vijfde revolutie is één van de interessantste boeken van de laatste jaren. Het toont aan dat er een wetenschappelijke revolutie gaande is op het gebied van neurologie, die onze levens verregaand en ingrijpend gaat veranderen. De Deense wetenschapsjournalist en neurobioloog Lone Frank interviewde de afgelopen jaren de meest toonaangevende hersenonderzoekers over de hele wereld en vatte hun bevindingen samen in De vijfde revolutie. hersenonderzoekers over de hele wereld en vatte hun bevindingen samen in De vijfde revolutie. Lees verder

College Toekomstverkenningen van: Alex Osterwalder

College Toekomstverkenningen van: Alex Osterwalder

Het tweede college in de reeks ‘Toekomstverkenning, scenario’s en trends’ werd gegeven door Alex Osterwalder, auteur van de bestseller Business Model Generation. Vorige week gaf Bosma de verwachte ontwikkelingen aan voor de komende jaren, Osterwalder legde uit hoe deze te vertalen zijn naar je organisatie. Lees verder

Verslag: Betekenis geven aan verandering

Verslag: Betekenis geven aan verandering

Dinsdag 5 april vond de praktijkdag verandermanagement plaats bij Nyenrode Business Universiteit. De dag stond in het teken van ‘Betekenis geven aan verandering’. Hoe voert u veranderingen nu echt succesvol in? Tegen welke blokkades loopt u aan, waar ligt u ´s nachts wakker van en wat zijn de mooiste hoera-momenten? KPN, Schoenfabriek van Bommel, Olijslager Verf en de KLM deelden hun verander-ervaringen. Een inspirerende dag. Lees verder

College Toekomstverkenningen: Trends en toekomstvisie in organisaties

College Toekomstverkenningen: Trends en toekomstvisie in organisaties

Op 22 maart startte de collegereeks ‘Toekomstverkenningen, scenario’s en trends’ op Nyenrode. Tony Bosma, partner futurologie bij Ordina, oprichter van het weblog Extend Limits en schrijver van het boek ‘2020, een hel(s)e onderneming’ startte het eerste college over ‘trends en toekomstvisie in organisaties’ met een waarschuwing, te weten: ‘jullie zijn over vier uur waarschijnlijk knock-out’. Vervolgens kregen we een afbeelding te zien van een kalm en vredig momentum en de opdracht ons terdege bewust te worden van het hier en het nu. Lees verder

Alain de Botton: 'Veel mensen voelen zich op hun werk meer thuis dan waar ook'

Alain de Botton: 'Veel mensen voelen zich op hun werk meer thuis dan waar ook'

Kijk eens beter naar je eigen baan, zegt de Engelse filosoof en bestsellerschrijver Alain de Botton. En zie daar ‘de bereidwilligheid van collega’s hun ego opzij te schuiven, de kameraadschap en solidariteit’. Een lofzang op werk en de bijbehorende routine. Lees verder

"Change comes from feeling. Put feeling first." Dan Heath (Amerikaanse verander-goeroe)